Efter det polska fälttåget september 1939 var den tyska armén och flygvapnet på katastrofens rand. Nästan ingen ammunition kvar och stora reparationsbehov av fordon och materiel. Samverkan mellan flyg och pansar behövde förbättras, vilket även gällde förbandens förmåga. En enorm utbildningsoffensiv sattes in och bättre stridsvagnar tillfördes inte minst tjeckiska.
Trots det var de allierade överlägsen i antal stridsvagnar och kvalité, antal artilleripjäser, flygplan och soldater.
Planläggningen av en offensiv i Väster beordrades av Hitler direkt efter Polenfälttåget, men uppsköts inte mindre än 28 gånger. Planen var en kopia på Schlieffenplanen och var exakt vad de allierade förväntade sig.
Som svar på detta skulle de allierade skicka sina bästa motoriserade och pansarförband in i Belgien för att förhindra detta.
Manstein, som var stabschef hos Rundstedt la fram en mycket djärv plan, som byggde på att överraskande framrycka genom Ardennerna och skära av de allierade styrkorna i Belgien. Planen godkändes efter mycket möda, men många tyska generaler trodde inte på den. Nu var det upp till Guderian att visa om den höll i verkligheten.
Vi studerar 1. Panzerdivision från starten den 10 maj till utbrytningen den 15 maj.
Ur programmet:
– Belgiska ardennerjägare i strid vid Martelange och Bodange
– Operation NIWI luftlandsättning av en bataljon bakom fiendens linjer
– Genombrottet vid Neufchateau
– Framryckning mot franska gränsen
– Genombrottet vid Mouzaive
– Striden vid de franska gränsbefästningarna
– Genombrottet av förlängda Maginotlinjen i Sedan
– Det franska motanfallet
– Striderna vid Stonne
– 3.spahibrigadens försvar av La Horgne
– Besök i ett fort i Maginotlinjen
GENOMFÖRD
I priset ingår:
– Flyg Tur och Retur från Arlanda/Bromma/Landvetter/Kastrup till Bryssel
– Övernattning i dubbelrum tre nätter inkl frukost i Boullion
– Guidning på svenska
– Alla transporter i Belgien (utom ev egna utflykter)
– Studiematerial
– Två luncher